B-vitaminbrist

Publicerad 2015-02-21 18:46:00 i Health,

I veckan rök en nagel ner till köttet, du vet det där som sitter precis under. 
Eftersom jag har läst en hel del tjejtidningar börjar en klocka ringa i bakhuvudet om att jag kanske saknar B-vitamin i mitt symstem. Med tanke på min nuvarande kosthållning, så kommer det inte som en stor överraskning. 
 
Började iallafall googla runt på nätet kring B-vitaminbrist och fick lite information kring detta. Vid första anblick på symtomerna kände jag ingen igenkänning överhuvudtget, tills jag snubblade över en mening som syftade till lättirritation. Mitt pms-humör som jag har upplevt under denna tid av extrem kosthållning, för just viktnedgång, kanske inte beror på längtan efter socker, utan kanske beror på B-vitaminbrist.
 
Jag har gått från noll till hundra på ett ögonblick, vilket är ovanligt då jag oftast har ett balanserat temprament och sällan får utbrott. Detta har jag med lugn ton förklarat beror på mitt sockerberoende som inte blir tillfredställt. Nu tänker jag lite annorlunda. Gick iallafall till affären och fick tag på ett kosttillskott med 8 olika B-vitaminer. Får se om det blir någon skillnad i humör och om mina naglar kommer må bättre. 
 
Jag tillhör verkligen inte gruppen av personer som bryr sig extremt mycket om naglarnas längd och utseende. Har inga problem med att smutsa ner händerna. Dock är det viktigt att lyssna på kroppens signaler, oavsett livssituation. Därför kan det vara bra att uppmärksamma små tips här och där om vitaminer, mineraler och sånt där om hälsa och lägga på minnet. Så börjar naglarna trilla av, bli skörare än vanligt? Tappar du mycket mer hår än vanligt, till gränsen på håravfall? Tecken på att du saknar något B-vitamin. När minnet sviker, balansen inte fungerar och tungan svider, då ringer det röda varningsignaler och du borde ringa din läkare. Detta är också symtomer på B-vitaminbrist men i allvarligare grad. 
 
Take care!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lady D

När vi tröttnar på alla som hela tiden gör allting rätt. Då vi bara vill sätta igång brandlarmet i butiken, trycka på den stora röda knappen och sätta oss i en vattenpöl. . . . Nyårslöften, uppdateringen * Gå ner 12kg tills Juli ( ) (5kg kvar)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela